همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: آن۲۰میلیارد تومانی هم که وزارت راه سال گذشته با تلف شدن ماده یوزپلنگ باردار پذیرفته بود که به ایمنسازی این جاده اختصاص یابد، هنوز به جایی نرسیده است. طرح فنسکشی جاده مرگ از سال۱۳۹۴ روی میز است و مشاهده مکرر یوزها در خارج از زیستگاه اصلی شان، خود لزوم اجرایی شدن این طرح را بیشتر میکند.
یوزپلنگها برای بقا نیاز به قلمروهای جدیدی دارند؛ سرزمینهای جدیدی که در آن غذا به میزان کافی یافت شود. هر یوزی که برای یافتن جفت، قلمرو و غذا از مادرش جدا میشود میتواند به زیستگاههای انسانی نزدیک شود و یا از جادههای پرتردد عبور کند. یوزهای پارک ملی توران نیز خطر مرگ را به جان میخرند و از جاده عباس آباد به میامی در استان سمنان عبور میکنند. این جاده که برای یوزها به «جاده مرگ» معروف شده، تاکنون ۱۳یوزپلنگ را نابود کرده است. راهحل؟ ایمنسازی خطرسازترین بخشهای جاده ۸۰کیلومتری با فنسکشی، زیرگذر، نصب روشنایی، دوربین کنترل سرعت و صد البته فرهنگسازی.
۵ کیلومتر فنس در پاسگاه محیطزیست خاک میخورد
علی رنجبران، فعال محیطزیست: در فروردین ماه۱۴۰۲ یک یوز ماده باردار در جاده عباسآباد قربانی تصادف شد. این تصادف دوباره تلاشها را بهجریان انداخت و مقرر شد مسیری۱۰کیلومتری در ۲بخش روشن شود و در ابتدای شهریور۱۴۰۲ هم وزارت راه طی نامهای به سازمان برنامه و بودجه با کسر۲۰میلیارد تومان از بودجه خود و اختصاص آن به سازمان حفاظت محیطزیست برای فنسکشی موافقت کرد. از آن زمان تاکنون، این بودجه محقق نشده است و صرفا در ۲بخش، ۷۰۰متری و یک کیلومتری از یک طرف جاده روشنایی نصب شده و همچنین کمتر از ۸۰۰متر با بودجه بخش خصوصی از ۲طرف جاده پایههای فنسکشی نصب شده و تعدادی تابلو در طول مسیر نیز نصب شده و دوربینهای کنترل نقطهای سرعت در مسیر راهاندازی شده است. انتظار ما این بود که میانگین سرعت سنجیده شود. با کمکهای مردمی به کمپین «گذرگاه امن یوز» هم ۵کیلومتر فنس استاندارد خریداری شده و متأسفانه هماکنون در پاسگاه عباسآباد دپو شده است. با مخالفت علنی فرمانده یگان حفاظت، این پروژه متوقف شده است.
هنوز اعتباری دست محیط زیست را نگرفته
حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست: علاوه بر کاهش سرعت خودروهای عبوری، ایجاد روشنایی، نشانهگذاری علائم و هشدارها، وزارت راه با کمک سازمان برنامه و بودجه ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای سالجاری بهمنظور فنس کشی اطراف جاده عباسآباد اختصاص داده است. امیدواریم هرچه سریعتر با این مبلغ بخشی از کار را انجام دهیم. وزارت راه در مقطعی اعلام کرده که۲۰میلیارد تومان به استان سمنان برای شروع این کار اختصاص داده است؛ اما این کار در پیچ و خم سازمان برنامه و بودجه ماند و استانداری اعلام کرده که این پول باید از کانال مناسبتری هزینه شود. این مسئله از سوی استان رفع و رجوع شده؛ ولی عملا هنوز اعتباری برای فنسکشی تخصیص پیدا نکرده است.
نظر شما